FAQ Particulier

Frequently asked questions

Wie is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in het hondenregister?

De verantwoordelijke van de hond is zelf verantwoordelijk voor de controle van de juistheid van zijn persoonlijke gegevens in het hondenregister en het melden van elke verandering of eventuele correctie.

Op vakantie met uw hond. NIET ZONDER ZIJN PASPOORT !!

Sinds 1 oktober 2004 moet u een Europees paspoort hebben als u uw hond, kat of fret mee wil nemen op reis.

In België krijgen honden sinds 7 juni 2004 automatisch een paspoort op het moment dat zij geïdentificeerd worden.

Voor de honden die reeds vóór 7 juni 2004 geregistreerd werden, kan uw dierenarts een paspoort afleveren.

 

 

Wat moet ik doen als mijn hond geregistreerd is bij DogID maar ik bezit nog geen europees paspoort en ik wens er één te ontvangen dat gelinkt is aan zijn identificatie?

U gaat bij uw dierenarts welke u onmiddellijk een paspoort voor uw hond zal geven.

Belangrijk! Voor de honden die geïdentificeerd en geregistreerd werden voor 7 juin 2004, is het paspoort enkel verplicht voor honden die reizen.

Wat moet ik doen als mijn hond sterft ?

U stuurt enkel het kaartje“Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering- Aangifte van overlijden” terug met vermelding van de datum van overlijden naar DogID (PB 20000, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw).

Indien u niet meer in het bezit bent van het kaartje, kan dit ook gemeld worden per telefoon, mail, brief.

 

Wat moet ik doen als ik van adres verander ?

U stuurt het kaartje “Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering- Aangifte van overlijden” terug na het nieuwe adres te hebben ingevuld. U houdt het paspoort bij. U ontvangt een nieuw kaartje binnen de 14 dagen.

Indien U naar het buitenland verhuist zal er geen nieuwe kaart verstuurd worden.  U dient de hond te laten registreren in het land waar het dier zal verblijven.  Bij DogID wijzigt het statuut van de hond naar “geëxporteerd”.

Ik ben niet meer in het bezit van de kaart “Aanvraag voor verandering van verantwoordleijke of adreswijziging”. Kan ik een wijziging van verantwoordelijke per telefoon, fax of email uitvoeren ?

De snelste oplossingen, indien u nog contact hebt met de oude of nieuwe verantwoordelijke, zijn:
  • Ofwel vraagt de voormalige verantwoordelijke aan DogID om hem de kaart "Aanvraag tot wijziging van verantwoordelijke of wijziging van adres” op te sturen. De oude verantwoordelijke stuurt ons deze kaart terug met uw contactgegevens op de achterzijde en na ontvangst zal DogID de wijziging onmiddellijk uitvoeren.
  • Ofwel een gezamenlijke verklaring naar DogID sturen, ondertekend door de oude verantwoordelijke en de nieuwe verantwoordelijkef, met vermelding van de verandering van verantwoordelijke en het chipnummer van de hond. Vergeet niet de nieuwe gegevens van de nieuwe verantwoordelijke door te geven. Na ontvangst zal DogID de wijziging onmiddellijk uitvoeren.

Indien dit niet mogelijk is en u niet langer deze kaart bezit, kunt u een eenvoudig schriftelijk verzoek naar DogID sturen. DogID zal dan het akkoord aan de oude verantwoordelijke vragen om de wijziging uit te voeren (procedure welke +/-3 weken duurt).

 

Wat doe ik als mijn hond van verantwoordelijke verandert ?

U stuurt het kaartje met de gegevens van de nieuwe verantwoordelijke terug naar DogID (PB 20000, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw). U geeft het paspoort aan de nieuwe verantwoordelijke. De nieuwe verantwoordelijke ontvangt in de loop van de daaropvolgende week :

  • een definitief identificatie- en registratiecertificaat onder de vorm van een zelfklevende etiket dat gekleefd moeten worden in de rubriek XII, "Diversen" van het paspoort;
  • een kaartje "Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering - Aangifte van overlijden". Deze kaart moet bij het paspoort worden bewaard. Ze zal gebruikt worden om latere veranderingen van adres of verantwoordelijke te melden.
  • wanneer een hond buiten het Belgisch grondgebied verhuist (verhuizing, verandering van verantwoordelijke, …), wordt geen enkel definitief certificaat (datgene die het etiket bevat dat in het paspoort moeten worden gekleefd) aan de verantwoordelijken van deze in het buitenland verblijvende honden verstuurd. De verantwoordelijken van deze honden dienen hun hond te laten registreren in het land waar zij verblijven.

Is mijn hond correct geregistreerd ?

Uw hond wordt geregistreerd door een dierenarts. Zij beschikken hiervoor over blanco paspoorten en voorlopige certificaten van identificatie & registratie.

Op het ogenblik van de identificatie wordt door de identificeerder het voorlopig identificatiecertificaat ingevuld waarop het nummer van het paspoort duidelijk wordt vermeld. Het roze origineel van het document en de gele kopie (bij de nieuwe versie van de voorlopige certificaten is geen gele kopie meer aanwezig) worden zo snel mogelijk (en in elk geval binnen de acht dagen na de identificatie) door de identificeerder aan DogID bezorgd.
Het ingevulde paspoort en de witte kopie worden onmiddellijk aan de verantwoordelijke van het dier gegeven. De groene kopie wordt tot één jaar na de identificatie bewaard door de identificeerder.

Bij aanwezigheid gele kopie (oude versie voorlopig certificaat):

In afwijking kan de kweker van een hond het dier verhandelen zonder het voorafgaand te laten registreren, voor zover de bestemming een erkende inrichting is. In dit geval bezorgt de identificeerder enkel het roze origineel van het voorlopige identificatiecertificaat zo snel mogelijk (en in ieder geval binnen de acht dagen) aan DogID.
Het paspoort wordt samen met de gele en de witte kopie onmiddellijk aan de kweker gegeven. De groene kopie wordt tot één jaar na de identificatie bewaard door de identificeerder.
Op het moment dat de hond verhandeld wordt aan een erkende inrichting vult de kweker de gegevens van de nieuwe verantwoordelijke in op de achterzijde van de gele kopie en bezorgd deze zo snel mogelijk aan DogID.
Indien de kweker van de hond het dier niet binnen de acht dagen verhandelt aan een erkende inrichting vult hij zijn gegevens in op de achterzijde van de gele kopie van het voorlopig certificaat en bezorgt deze zo snel mogelijk aan DogID.
In dit geval mag het dier pas verhandeld worden wanneer de kweker in het bezit is van het definitieve identificatie- en registratiecertificaat (etiket dient gekleefd te worden in het paspoort).

Bij afwezigheid gele kopie (nieuwe versie voorlopig certificaat):

In afwijking kan de kweker van een hond het dier verhandelen zonder het voorafgaand te laten registreren, voor zover de bestemming een erkende inrichting is. In dit geval vult de identificeerder het erkenningsnummer van de koper in op de achterzijde van het roze origineel van het voorlopige identificatiecertificaat en bezorgt dit zo snel mogelijk (en in ieder geval binnen de acht dagen) aan DogID.
Het paspoort wordt samen met de witte kopie onmiddellijk aan de kweker gegeven. De groene kopie wordt tot één jaar na de identificatie bewaard door de identificeerder.

De verantwoordelijke ontvangt in de loop van de daaropvolgende week:

  • een definitief identificatie- en registratiecertificaat onder de vorm van een zelfklevende etiket dat gekleefd moeten worden in de rubriek XII, "Diversen" van het paspoort;
  • een kaartje "Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering - Aangifte van overlijden".Deze kaart moet met het paspoort bewaard worden. Ze zal gebruikt worden om latere veranderingen van adres of verantwoordelijke te melden.

Is mijn hond correct geïdentificeerd ?

Uw hond moet met een elektronische chip (transponder) worden geïdentificeerd. De identificatie met een elektronische chip moet worden uitgevoerd door een dierenarts.

Een tatoeage is de oude wijze voor de identificatie van honden.

Wat zegt de wet ?

Sinds 1 september 1998 is de identificatie en registratie van honden verplicht.

Dit betekent concreet dat :

  • als een hond bij u geboren wordt, en u de intentie hebt om hem te houden, moet u hem laten identificeren en registreren voor de leeftijd van 8 weken.
  • als u de intentie hebt om een hond te verkopen of weg te schenken, u hem ongeacht de leeftijd moet laten identificeren en registreren.
  • als u een hond koopt of krijgt, hij op voorhand moet zijn geïdentificeerd en een paspoort moet hebben.

Wat moet ik doen als mijn hond geïdentificeerd werd door een microchip of een tatoeage maar niet geregistreerd werd bij DogID?

U dient contact op te nemen met de dierenarts zodat hij ons het voorlopige identificatie- en registratiecertificaat kan sturen.

Wat moet ik doen als mijn hond uit het buitenland komt ?

U dient naar een dierenarts te gaan om de hond te laten registreren bij DogID.

Ik ben particulier. Kan ik een wijziging van verantwoordelijke per telefoon, fax of email uitvoeren ?

De snelste oplossingen, indien u nog contact hebt met de oude verantwoordelijke, zijn:

  • Ofwel vraagt de voormalige verantwoordelijke aan DogID om hem de kaart "Aanvraag tot wijziging van verantwoordelijke of wijziging van adres” op te sturen. De oude verantwoordelijke stuurt ons deze kaart terug met uw contactgegevens op de achterzijde en na ontvangst zal DogID de wijziging onmiddellijk uitvoeren.
  • Ofwel een gezamenlijke verklaring naar DogID sturen, ondertekend door de oude verantwoordelijke en uzelf, met vermelding van de verandering van verantwoordelijke. Na ontvangst zal DogID de wijziging onmiddellijk uitvoeren.

Indien dit niet mogelijk is en u niet langer deze kaart bezit, kunt u een eenvoudig schriftelijk verzoek naar DogID sturen. DogID zal dan het akkoord aan de oude verantwoordelijke vragen om de wijziging uit te voeren (procedure welke +/-3 weken duurt).

Wat moet ik doen als mijn hond verloren of gestolen is ?

U dient dit zo snel mogelijk telefonisch door te geven aan DogID op het nummer +32 (0)2 333 92 22 tussen 8u en 20u.